torsdag 5 maj 2011

Årsbästa på både abborre och gädda.

Var ett tag sen sista inlägget. I Måndags fixade jag och Rolf bryggan på morgonen före eftermiddagsskiftet, riktigt segt att åka och jobba efter det. Det blåste som fan och kom till och med lite hagel mot slutet men vi flyttade ut den en och en halv meter längre ut än förra året så min båtplats ligger bättre till i år. Vi började vid niotiden och blev klara till halv ett så det var precis så jag hann till jobbet.

Idag var jag ut en sväng på samma sjö. Molnigt runt tio grader och nästan vindstilla så det var riktigt behagligt ute i båten. De två första timmarna lyste fiskarna med sin frånvaro som vanligt och jag började allt mer tro på ännu en fisklös tur denna säsong. Det var bara till att försöka boosta fiskemoralen med lite kaffe och kanelgifflar, det brukar ju fungera och så även denna gång. Satt på min stora ZamZtail papegoj med guldtail och kastade längs vassen en kvart men ingen kontakt. Började förflytta mig och passade då på att ro lite drag med samma drag längs med vassen, hela sjön är inbakad i vass nästan.

Hann inte mer än kasta ut och dra igång motorn så ringde P-A från Lundgrens och sa att färgen på min Svartzonker tail jag beställde igår var slut i lager och frågade om jag ville ha någon annan istället eller om dom bara skulle skicka resten av grejerna jag beställt. Beslutade mig för att köra på en orange/svart eftersom jag inte orkar vänta på att färgen jag beställt ska komma in. Riktigt bra service från Lundgrens att ringa och försöka fixa sånt här direkt istället för att skicka mail. Nu hann dom skicka det idag och jag kommer säkert få grejerna imorgon tack vara det.

Sa hej då till P-A och hann inte ens få ner telefonen i fickan förrens linan blir helt slak, jag får till ett bra mothugg och känner ett par skapliga gungningar i spöt. Första fisken med nya spöt och rullen och då var det ju desto roligare att det var en skaplig gädda som väl låg någonstans runt 2-2,5kg och som dessutom kämpade riktigt bra. Tog hjälp av feghandsken till gälgreppet och det känns väl sådär, måste fan skärpa till mig med det. Men känns bättre att träna på det när man är två i båten utifall man skulle fastna i både krok och gädda, mardrömsituationen. Hon simmade i alla fall iväg direkt när jag höll ned henne i vattnet så det kändes bra.


Fortsatte längs kanten och tio minuter senare när jag rundar en liten udde så rycker det till i spöt igen. Känner direkt att det är något betydligt mindre och fisken går upp till ytan och följer med nästan direkt. Ser en utspärrad ryggfena och förstår att det är en ganska fin abborre. Riktigt glupskt av den att ta på stora tailen! Får upp den i båten utan problem och tar en bild lite snabbt innan det är dags för vägning och mätning. Den vägde in på 0,81kg och var 40 cm lång. Även den simmade iväg direkt när jag höll ned den i vattnet.


Efter abborren fiskade jag ungefär en timme till innan jag var tvungen att dra mig hemåt för att hinna med och fixa lite saker innan nattskiftet. Bilderna håller till och med sämre kvalité än de brukar bara för att jag glömde ta med mitt lilla kompaktstativ. Nu var jag tvungen att ha kameran på sittplatsen i mitten och resultatet blev ju inget vidare, ljusinställningen i autoläget blev ju helt åt helvete. Men man ser ju vad det är för fiskar i alla fall.
I morgon blir det eventuellt en tur till Fjällingen för att försöka lura någon regnbåge om jag hinner innan jag ska hämta Ritarn från tåget.

1 kommentar:

  1. Borjan sjon vakna till liv lagomt till jag kommer hem? Det later inte sa dumt . ;)

    Hoppas Ritarn hinner fixa var topbanner nu da.

    SvaraRadera