tisdag 10 maj 2011

Personbästa på gädda!

Fick bli en tidig tur på Bredjön idag då vedhuggning stod på schemat lite senare på dagen. Det var iofs bara bra att komma ut tidigt för det blir alldeles för varmt ute på sjön en dag som denna.
Så jag kom ut i båten vid halv sju ungefär och började att ro lite drag med Westin Shallow Runner i färgen papegoj. Tror inte det tog mer än fem minuter förrens dagens första gädda var landad. En liten snipa på runt 0,7kg men roligt och se att dom var vakna! Efter det ankrade jag i en vik och började beta av en vassrugge men utan resultat. Testade tailbaits, Bomber och Westinarn igen men helt dött på det stället.

Drog upp ankaret och fortsatte med dragrodden men det skulle dröja någon timme innan nästa gädda kom upp. Denna gång var det Soft 4Play i färgen Dirty Roach som serverades. Efter den var det dags för andra omgången kaffe för dagen medan jag funderade på vilka drag som nu skulle få lite tid i vattnet. Bestämde mig att fortsätta med Soft 4Play men bytte och satt den på det mindre (och egentligen för klena) Savage Gear Jig N Spin. På förstaspöt fick det bli Svartzonker McMio Lime Shad som jag inte hade fått något på än.


Efter jag fikat klart och fått ut betena i vattnet körde jag strax utanför en större vik när jag får några stötar i snabb följd på Svartzonkern. Hinner precis tänka att det nog bara är några små abborrar som är på tailen innan det tar tvärstopp. Får in ett fint mothugg och har fast fisk. Känner direkt att det inte är någon liten snipa då det är betydligt mer bestämda gungningar i spöt nu än tidigare. Gäddan kämpar på bra men får in den till båten ganska snabbt, väl där gör den bara ett par slängningar med huvudet innan den lugnar ner sig. Ser att betet sitter bra långt fram i käften så jag kör på gälgreppet och det sitter klockrent. Så mycket lättare att ta på lite större gäddor, även om det känns mer läskigt än på de små haha.



Lyfter in den i båten, tar några snabba kort och väger den. När jag fick upp den i båten tyckte jag nog att den skulle klara 5 kg utan problem. Så nog var det någon sekunds besvikelse när vågen visar 4,92kg. Besvikelsen försvinner dock lika snabbt som den kom för det är då inte varje dag man drar till med ett PB. Tror gäddan tog ut sig ganska bra för det tog någon minut från det jag började hålla henne i vattnet tills hon simmade iväg av egna krafter. Hoppas på ett återseende om något år sådär, gärna före leken då.


Efter det var det dags att börja ta sig hemmåt och sista sträckan till bryggan fortsatte jag köra på McMio men på 2a spöt bytte jag till gröna (XM7) Bomber 17A. Tog nog tio minuter sen hade jag hugg på Bombern, en betydligt mindre gädda på runt kilot. Även den krokades av utan problem och fick friheten åter.

Allt som allt en väldigt lyckad fisketur såklart. Blev dessutom gälgrepp på alla gäddorna även om det är lite halvknepigt på de små. Det är ju lättare att ta ett vanligt nackgrepp men då stänger de ofta käftarna och avkrokningen blir betydligt krångligare. Med gälgreppet öppnas ju munnen och man plockar ut krokarna utan problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar