söndag 24 april 2011

Vi hade i alla fall tur med vädret.

Idag var det jag och Kalle som drog ut en sväng i båten som vi har liggandes vid en annan sjö. Blivit väldigt få turer där senaste åren men förhoppningsvis blir det ändring på det i år. Efter lite svordomar och blodvite när båten skulle läggas i var vi så äntligen på väg ut. Verkade dock som om temat från de tidigare fisketurerna skulle hålla i sig även idag. Stannade till vid den ena fina viken och vassruggen efter den andra men vi hade ingen kontakt alls, förutom något litet som högg efter Kalles popper.

Vi bytte sida av sjön och började kasta lite vid ett par stora stenar. Jag bytte till jigg och Kalle körde wobbler i regnbågsfärg. La ett kast riktigt fint mellan ett par stenar men som så många gånger förr gick jiggen obemärkt förbi. Men när Kalle la sin wobbler på precis samma ställe dröjde det inge länge förrens han fick napp. Det var ingen spännande kamp här inte utan gäddan som vi uppskattade till strax över kilot hängde bara med in till båten där vi krokade av och såg den simma iväg igen.

Kul för Kalle men nu var ju pressen på mig. Kunde ju inte bli FF ännu en fisketur, börjar ju bli pinsamt. Vi drev efter kanten där gäddan högg och kastade ett tag till men inga mer tecken på liv. Någon timme senare när vi var påväg över till andra sidan igen fick jag äntligen napp. Körde på en gul/svart Swim Whizz och efter en kort kamp kunde jag landa en liten gädda som nog hade ett par hekton kvar till kilot. Ingen fisk att skryta med såklart men likväl årets första gädda!

Efter min gädda fiskade vi någon timme till utan kontakt. Tror vi var ute strax under 6 timmar och fick alltså bara två gäddor. Långt ifrån godkänt och fortsatt trögfiskat. Men riktigt fint väder var det och nu har man en schysst fiskebränna som bevis för det. Hemska saker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar