onsdag 24 augusti 2011

Strålade sol och kilos borre!

Idag vart ett klassiskt after work fiske med Sebbe. Bredsjön var som oftast stället för dagen och efter att snabbt lastat i grejerna i båten var vi påväg ut på en nästintill vinstilla sjö. Solen gassade på ganska bra efter efter ett par dagar av dåligt väder, så förhoppningar på bra abborrfiske fanns. Som det nästan alltid blir, började vi med en sväng förbi ett hot spot som numera felaktigt går under namnet 100% stället. Men som namnet antyder har det levererat ganska generöst med fisk. På vägen dit hade vi några beten i vattnet och provade att öka farten ett kortare tag för att sedan gå ner till lite långsammare dragrodd igen. Efter första tempo-ökningen hade Sebbe direkt ett hug som dock inte satt. Vi forsatte och gjorde en liknande tempo-ökning en stund senare. Kort efter att vi hade sänkt farten igen fick jag ett hugg och den här gången satt fisken. Bara sekunderna efter att jag krokat min fisk så gör även Sebbe ett mothugg. Dagens första dubbelhugg va ett faktum. Vi drillade in varsin abborre av godkänd storlek. Min vägde 0,51 och Sebbes vägde in på 0,58. Ingen dålig start på dagen och abborrarna verkade mycket riktigt vara på hugget. lite roliga kuriosa var att båda abborrarna högg på exakt samma bete, en rapala rattlin' rap i färgen BSD.

Efter att abborrarna fått simma tillbaka igen fortsatte vi mot vårt mål. En ny tempoväxling med motorn var vi såklart tvungna att testa och mycket riktigt högg det igen på Sebbes spö. Intressant att det kom tre hugg i rad kort efter att vi gjort en tempoväxling med motorn. Det finns nog en poäng i att inte bara monoton trolla runt utan bryta mönstret med lite olika tempo och köra i s-former.

100% stället levererade denna dag också. Först fick jag en mindre gädda och sedan kom dagens andra dubbelhugg. Denna gång var Sebbe den som kroka den första fisken som var en mindre abborre. På mitt bete högg en gädda som uppskattas till 2 kgs klassen.

Efter två misslyckade ankringar drog vi till en risvåle som tidigare bara levererat mindre gädda. Jag hade en Super Spook på spöt och direkt i först kastet attackerade en fisk betet, men den satt inte. Jag fortsatte att metodiskt ta hem mitt bete och hoppades att den skulle göra ytterligare ett försök, mycket riktigt ett andra hugg kom men även den här gången missade den betet. Fisken verkade dock ha gett sig fan på att ta betet så den gjorde ett tredje försök och den här gången satt den. Det tredje hugget kom så pass nära båten så jag såg direkt att det var en fin abborre som tagit min Spook. Jag beordrade Sebbe att göra sig redo med håven och utan någon direkt fight hade vi abborren i båten. Att det troligen var ett PB för min del kände jag direkt men mitt mål för sommaren var en abborre över kilot, va den så pass stor? Vågen hade svårt att stabilisera sig och till en början såg det ut som jag skulle missa kilosgränsen med retligt små marginaler. När vågen hade stabiliserat sig visade det sig istället att jag hade turen att klara gränsen med minsta möjliga marginal. Vågen visade 1,01kg. Jag var dock lite ängslig att vikten inte stämde så efter fotografering vägde vi den på nytt innan release och mycket riktigt, vågen visa exakt samma vikt igen. Tyvärr kände jag att det var dags att låta abborren simma tillbaka efter kontrollvägningen så vi glömde att ta längd. Det känns dock inte som hela världen eftersom vikten var det viktigaste i det här fallet. Lite extra kul var det att med den fisken ha uppnått mitt huvudsakliga mål för året med PB på alla arter.

Fisket fortsatte några timmar till men inget mer nämnvärt fångades, endast någon enstaka mindre gädda fick uppleva världen ovanför ytan innan vi packade ihop. Avslutningsvis kan jag bara konstatera att abborren är en väldigt vacker fisk och jag hoppas att vi får se några fler nya PBn på arten innan isen lägger sig.