onsdag 10 augusti 2011

Bra med gädda i ruskvädret.

Idag var det än en gång fiske i Bredsjön som stod på schemat. Snackade med Joel igår och han skulle eventuellt med ut han också. Men när tiden för avgång sattes till klockan nio och han sa att han inte skulle ställa klockan utan se vilken tid han vaknade visste jag direkt att det inte skulle bli något fiske för honom.
Jag kom ut på sjön runt halv tio och drog mig direkt mot stället där Joel fick sin fina gädda sist. Körde ett par vändor med min Rattlin' Rap på lilla spöt samt en likadan Rapala X-Rap som Joel hade framgång med sist på det andra. Monkey see, monkey do. Det var dock bara Rattlin' Rap som levererade i början och jag drog ganska snabbt ett par gäddor runt kilot.

Körde ett par repor till men utan kontakt så jag drog bort till en risvåle för se om någon abborre var hemma. Drog några tusenbröder på min lilla jigg innan en större sög i sig jiggen, uppskattar vikten till runt 4hg. I kastet efter jag släppt tillbaka abborren rycker det till rejält i spöt. Tror först att det är en finare abborre och blir givetvis lite besviken när jag ser att det är en gädda. Krokar av gäddan och fortsätter med jiggen och det tar inte många kast förrän ännu en gädda drar i sig jiggen. Denna något större, runt 1,5 kanske. Alla fiskarna vid risvålen tog på en sju centimeter grön liten Relax Kopyto.

Efter den korta sejouren vid risvålen åker jag och hämtar en fiskesugen Kalle vid bryggan som kom direkt från Stockholm. Han var väl inte direkt klädd för rådande väderlek men det är inte ofta man hör Kalle klaga på regn eller kyla och det var det inte tal om idag heller. Med Kalle i båten drog vi till ett ställe med en hel del näckrosor. Kalle körde på någon konstig groda och jag körde på spinnerbait, jag gick dock lottlös. Kalle hade ett par hugg på sin groda innan han bytte till Tailcrawler och lyckades dra upp en mindre gädda

Vi tröttnade ganska snabbt på näckrosorna och begav oss ut mot djupet igen. Rätt som det är suger det till rejält i mitt spö med X-Rap på, ett riktigt karatehugg. Mothugget sitter fint och efter en ganska odramatisk fight gör Kalle en exemplarisk håvning. Efter kroklossning och fotografering vägs gäddan till 3,46kg. Både jag och Kalle trodde nog den skulle väga lite mer men vågen ljuger inte. Släpper tillbaka gäddan och fortsätter vår dragrodd. Det dröjer inte länge innan en mindre gädda hugger på spöt med Rattlin' Rap och den  landas och släpps tillbaka helt odramatiskt.

Ungefär en timme efter att jag fick gäddan på 3,46 är vi och kör på samma ställe igen. Denna gång är det Kalles spö som böjer sig fint och det dröjer inte länge förrän gäddan kommer in till båten. Väl där bjuder hon på några fina rusningar innan jag lyckas håva henne. Det visar sig vara en riktig liten tjockis och hon tynger vågen till 4,25kg. Ganska slutkörd blev hon nog ändå för Kalle får hålla i henne ett bra tag vid sidan av båten innan hon simmar iväg för egen maskin.


Vi kör några vändor till över samma område men utan resultat så vi drar oss bort mot risvålen för att se om gäddorna har försvunnit och abborrarna åter är på hugget. Ja nog var dom på hugget alltid men tyvärr ingen storlek alls på dom, den ena mindre än den andra. Vi får ganska snart nog av tusenbröder och börjar köra en sista repa innan hemfärd. Hinner inte långt innan jag får en gädda på runt 1,5kg på Rattlin' Rap och medan jag krokar av den hörs lite åskmuller i fjärran. Det får fungera som slutsignalen för dagens fiske och vi drar oss mot bryggan. På det stora hela en riktigt bra fisketur så det verkar löna sig att åka ut även fast det är pissväder ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar