söndag 7 augusti 2011

Från exil till gäddfeber

Denna lördag började inte något vidare på väderfronten, med "..trrrrrr" mot fönsterbrädan och en grådaskig vy utanför lagom tills kaffet kokat klart. Jaha, det var ju otippat efter en vecka med 25-30 grader, hann jag tänka innan jag fick höra från Sebastian att det skulle klarna till eftermiddagen. En lättnades suck drogs, med hemska flashbacks till de urdikade kanaler och ankdammar som varit det enda som skådats i vattenväg i min exil. Men nu skulle det då äntligen bli dags för en fisketur på Bredsjön tillsammans med Sebastian och Daniel, vilken skulle bli min andra för i år!
Efter att ha sett över fiskegrejerna och hämtat upp Daniel bar det ut mot sjön, där vi två skulle köra en båt, och Sebastian köra med sin.

Från start fick vi höra om ett par abborrar, den största på 9hg, som landats av honom med hjälp av en Rattlin' Rap. Abborren hålles här upp för fotografering innan den fick simma vidare:





Väl ute på sjön med drag i vattnet föll förstavalet på en jigg, men efter ett missöde med tunna rep och tunga ankare lades strategin i blåsten om till mer dragrodd. Därmed byttes dragen, och för min del började jag med en Clackin' Rap. Daniel och Sebastian körde på varsin Rattlin' Rap. Efter en tid var det dags för dragbyte kände jag, och valet föll på en brunaktig, ledad Rapala X-Rap som går hyffsat djupt. Förra året högg en rätt lovande abborre på den, så det var lite hoppet även denna gång. Det gick inte mer än två minuter innan en gädda som snarare hade kunnat ätits upp av en hygglig abborre högg, och kanske en kvart efter den högg nr två för dagen, som även den var av mindre storlek. Därefter fiskade vi vidare på samma vis, och vände om i änden av sjön för att passera ett bra ställe på vägen tillbaka.
Tio minuter hann vi åka, ungefär, innan det åter högg på min wobbler, men denna gång var det en större fisk. Jag sade till Daniel att jag hoppades att det var en borre, men ganska snabbt blev det klart att om så vore fallet skulle det då bli rekordfisk så det hette duga, så förväntningen lades om till en slemmig krokodil. Frågan var bara hur stor. Mitt spö är hyffsat kort och har betesvikt 5-25gr, och det stod hyffsat böjt från början. Fisken följde med under protest mot båten, men höll sig bestämt kvar nere vid botten. När den närmade sig båten, vände den om och rusade iväg, med knarrande broms på rullen och väldigt bockat spö. Gång på gång körde vi samma rutin, och började prata med Sebastian i andra båten om att vi kanske skulle låna lipgrip samt hans håv. Gäddan kom upp och visade sig, varpå Daniel utbrast att den nog var rätt stor, fem kilo åtminstone, vilket bara spädde på önskan om lipgrip + vettig håv. Ett par snygga driveby's av Sebbe senare hade vi båda i båten, och gäddan fortsatte envisas. Efter gissningsvis 5-10min kamp kom hon dock upp till båten, och kunde landas av Daniel i håven. Helt klart ett nytt PR för mig, där tidigare största gäddan inte varit mer än 2-3kg gissningsvis. Tämligen amatörmässiga gälgrepp provades, gäddan damp i båten (lyckligtvis i och inte vid sidan om), innan den kunde läggas i blöt vägpåse, och sedan mätas + fotograferas.
Här håller jag upp henne, som visade sig vara en tämligen fet och välmående fisk. Daniel fällde kommentaren att den nog fan svalt en brax strax före den högg på mitt drag, vilket inte lät alltför otroligt.


102cm lång, och en vikt på 6.8kg visade det sig! Mycket roligt, och en väldig höjning av PR. Efter fotograferingen skulle jag sätta ner henne i vattnet och hålla i stjärten tills hon återfick krafterna, men det ville hon inte vara med om. En ruskning, ett magplask och rätt snabbt en gädda som försvann åter ner i djupet. Tack för en god match, och hoppas du äter upp dig än mer till nästa gång, helt enkelt!




Kaffe och gifflar laddade batterierna vid ett par tillfällen, och vi fiskade vidare på samma vis. Sebastian började rycka gäddor och abborrar till höger och vänster, med en slutsumma på fem gäddor (varav en var akrobatiskt lagd och hoppade upp i båten) och två abborrar. Jag fick en till gädda på kring två kilo kanske, men av någon anledning valde fiskarna att vara selektiva med vilka drag de högg på så Daniel gick bet för dagen.
En mycket rolig fisketur, och snacka om att fiskelusten vaknade till liv ordentligt! Summa för dagen blev alltså nio gäddor och två abborrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar