lördag 18 augusti 2012

Abborrfiske på nya vatten!

Idag hängde jag med Andreas och Nicklas ut för att fiska lite abborre. Riktigt trevliga grabbar och riktigt trevligt fiske hade vi. 30 minuter senare än planerat, pga. att Nicklas försov sig, så satt vi in Andreas lilla båt. Lite trängre än hans stora men båtstorleken skulle visa sig bra för dagen, då den tog oss in på platser vi inte annars hade kunnat nå.

Vid första ankringen valde Andreas ett bete som skulle visa sig vara dagens vinstlott. En orka jigg med en "kjol" framför. Ja, visst låter det obegripligt? Kolla in hans blogg istället så fattar ni vad jag snackar om.  Andreas krokar i alla fall ganska omgående ett par fina borrar och jag och Nicklas fungerar mest som paparazzi till en början.

Vid nästa ankring lyckas Nicklas ta dagens mest felkrokade fisk. En liten mört som troligen simma ryggsim och fick jiggen rakt i magen på nedslaget. Pressen ökade på mig, ny i båten och ingen fisk på kroken än. Kort därefter satte jag iaf en liten gädda på en soft 4play. Skönt att inte bli fisklös!

Vid nästa ankring som vi höll oss runt resten av dagen upplevde vi stumtals ett helt fantastiskt kul fiske. Det var helt sinnessjukt mycket betesfisk som fick abborrarna att gå galna som en sumobrottare på pizza hut buffé. Det första som hände när vi kom dit var att ett stort moln av betsfisk hoppade över ytan. Jag sa smått förvånad att jag aldrig sett så mycket betesfisk på ett och samma ställe. Grabbarna svarade bara att det där var väl inte så mycket. Vilket det heller inte var om man jämför med hur det såg ut vissa stunder senare.

Kastade man fast jiggen och spände upp linan fullkomligt flög det betsfisk i luften som regnade ner igen. Vi lyckades i alla fall kroka en hel mängd abborrar och alla höll rätt bra storlek. Vi stod bara och väntade på den riktigt stora men hon högg aldrig. Andreas som hade esset för dagen drog dagens största på 0,788 som också var PB. Grattis till den! Ett par gäddor jagade också stimmen likt en varjflock genom att angripa stimmet från flera håll samtidigt. Vi tog några mindre men lyckades aldrig landa någon värd att skriva om. Jag hade dock en hyfsad på, men som retligt vände sig mot mig och ruskade loss jiggen. Nicklas fick dagens största gädda på ett par kilo som tyvärr var väldigt dåligt krokad. Jag rykte ut som gädd-doktor och lyckades kroka loss den kraftig blödande gäddan relativt smidigt och hon simmade snabbt tillbaka. Efter noggranna studier av Sebbes kirurgiska färdigheter på detta område tycks jag ha lärt mig ett och annat knep. Hoppas hon repade sig.

Dagen var i alla fall väldigt lyckad. Vi hade ett mycket underhållande fiske och Andreas fick dra ett nytt PB på borre. Nicklas slog även nytt nordisk rekord i kast med liten betesfisk då han lyckades sprätta iväg de små stackarna till oanade höjder. Själv kan jag bara tipsa om att kolla in Andreas blogg och håll utkik efter orka " kjolarna". Det skall i alla fall jag göra. Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar