fredag 17 augusti 2012

Äntligen över kilot igen.

Idag var det varmt nå djävulskt så givetvis spenderades merparten av dagen på Bredsjön i jakt på den randige rovriddaren. Började ganska segt med endast en liten abborre vid första risvålen så det blev lite klassisk bondtrolling efter det men förutom årets minsta gädda på en Rattlin' Rap så var det ganska dött. Drog då till grundet som levererat varje gång på sistone och det skulle det göra även idag. Börjar som vanligt med lite popper och i andra kastat drar jag en skaplig borre på runt tre hekto och i kastat efter är det en betydligt större som hugger efter poppern men missar. Kör några kast till på samma ställe man han verkar inte vilja låta sig frestas av popper igen.

Så jag byter sida av grundet och kör lite dropshot med FKP-Gear Jiglure JL3 istället. Det är mycket stora stenblock här så man fastnar med vikten stup i ett. När jag precis lyckas lirka bort vikten från bakom en sten tar det tvärstopp än en gång och jag tror såklart det är sten igen. Men icke då, när jag ska rycka bort vikten känner jag tunga gung i spötoppen och så blir det åka av. Vågar knappt tänka på att det kan vara en abborre när det går så tungt men när den närmar sig båten och jag ser att det faktiskt är en grov abborre blir det några nervösa sekunder innan jag kan lirka in den i håvgarnet och ett litet glädjetjut ekar över sjön. Den visar sig väga 1,26 kg och är 46 cm lång, årets största abborre är ett faktum och inte så fasligt långt ifrån mitt PB på 1,33 heller. Efter ett par snabba bilder får den givetvis simma vidare.


Fortsätter såklart kasta runt samma ställe men nu blir det bara riktigt ordentliga bottennapp så efter jag fått ankra upp två gånger för att komma loss ledsnar jag och kör vidare. Testar flera ställen som brukar vara grymma på abborre men just idag är det ruskigt trögt. Tar några mindre på Viblure och ännu en liten gädde på Rattlin' men annars är det ganska dött. Men det är ju riktigt fint väder och jag har gott om kaffe och gifflar så det går ingen direkt nöd på mig inte. Slutar i alla fall med att jag kommer tillbaka till grundet efter några timmar och nöter med Viblure och efter några kast får jag ett bättre hugg och en fin abborre på 0,70 kg låter sig plockas upp och fotograferas innan han får dra vidare.

Sen händer något jag aldrig varit med om förut. Jag är ligger för ankare kanske 15 meter, förmodligen lite mindre från en dunk som markerar ställets mest grunda del och kastar på sidorna av den. Då kommer det en roddbåt med motor körandes ända fram och kastar i sitt ankare kanske bara någon meter från dunken. Såklart är det ett par gamla stofiler som ska meta, hör hur dom säger efter några minuter att det är konstigt att dom inte fått någon fisk. Hade god lust att säga att det är väl inte så djävla konstigt när man brummar in med motorn mitt på hetaste stället. Medan gubbarna sitter där och idisslar och muttrar om hur allt var bättre förr (hörde inte vad dom pratade om riktigt men med 99% säkerhet så var det väl något sånt) får jag ett riktigt karatehugg på mitt Viblure. Riktigt tunga knyck och jag fightas med fisken i kanske 30 sekunder innan den går segrande ur striden. Synd att man inte fick upp den, hade varit fint om det varit ännu en grym borre som man kunnat returnera mitt framför näsan på gubbarna.

Sitter kvar vid grundet ett tag till och väntar ut gubbarna, får bara några småborrar men gubbarna får ingenting så det gör det hela värt det. När dom har dragit kör jag runt på deras sida men får bara ännu fler småborrar så jag drar mig hemåt mot bryggan. Sammanfattningsvis en riktigt lyckad fiskedag, det enda som saknades var att få tvåla dit åldringarna med en riktigt trofé-fisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar