torsdag 21 juli 2011

Nytt PB för Kalle på abborre!

Var meningen att jag och Kalle skulle ut  på en liten eftermiddagstur på Bredsjön men tiden går fort när man har roligt och rätt som det var hade vi varit ute i sju timmar istället för de planerade tre eller kanske fyra. Det började ganska segt och det tog ett bra tag innan någon av oss fick något. Men när vi ankrade vid en risvåle som brukar ge utdelning drog jag ett par gäddor på spinnerbait och Kalle tog en på sin Soft 4Play. Fortsatte nöta samma ställe utan någon utdelning så vi drog vidare till det beryktade "100%-stället" men idag var det då fan inte några 100% och stället måste väl nu döpas om. Faen.


Fiskade av vassen bredvid och där tog jag ännu en gädda på spinnerbait och Kalle passade på att lura upp en stackars gädda som var nästan lika liten som hans Soft 4Play. Vi gav ganska snabbt upp på även detta ställe och åkte till en annan av våra hotspots. Där var det betydligt med drag då jag efter flera missar lyckades kroka en gädda på mitt spinnerbait igen och Kalle tog en fin gädda på 3,9kg på sin ökända Frenzy Popper. Riktigt roligt ythugg med bra fight som följd. Tänkte testa lipgrip men den vägrade såklart öppna käften så fick bli det traditionella gälgreppet istället. Efter vägning och foto fick den såklart simma vidare, tog den dock ett par minuter vid båtkanten innan den var pigg nog.


Vid nästa ankring lyckas Kalle få en fin abborre på 0,94kg medan jag har ett bra hugg på mitt bete men den släpper såklart. Ankringen efter testar vi det gamla grundet som varit så bra förut men inte kommit igång i år riktigt. Jag drog ett par kast med Super Spook med ett par missade hugg som följd varav iaf en var skaplig. Kalle fikade klart och drog sedan ett kast med sitt fuldrag (vanlig lite större shadjigg i en lipscull) och lyckas med bedriften att dra ett fint PB på abborre med en bjässe på 1,06kg. Tyvärr verkade det inte vara något stim av de stora där för efter det var det ganska dött. Ankrade på ett par ställen till på vägen till bryggan men utan någon utdelning förutom ett par småabborrar på jiggar. Skönt med en lyckad fisketur efter det pissfiske vi haft på sistone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar