lördag 16 juli 2011

Rapala Rattlin' Rap levererar x2

I dag var det första dagen på min semester och även om semstervädret lyser mitt sin frånvaro vart den en bra start på semestern. Jag, Sebbe och Kalle tog en sväng på bredsjön för att prova vår lycka. Kalle satt redan i sin båt och trimmade grejerna när vi kom till sjön. Efter att jag och Sebbe packat ner oss i Sebbes båt så var vi redo att börja dagens fiske. Efter en misslyckad ankring beslutade vi oss för att gå skilda vägar, så Kalle provade lyckan åt ena hållet medan vi åkte åt motsatt håll. Jag och Sebbe sökte oss till ett område i sjön som tidigare har levererad bra men stangerat lite i år. Idag small det dock till bra med våra mått mätta. Först fick Sebbe en mindre gädda på sin Svartzonker paddeltail. Jag körde min silver och blå färgade rattlin' rap när jag först kände en bottenstöt och sen ett rejält hugg.

Jag kände rätt snabbt att den var skapligt tung så förhoppningarna skruvades dirket upp. Jag fick upp fisken till ytan relativt snabbt och såg på tjockleken på ryggen att det var en fin gädda, kanske ett nytt PB? Jag sa till Sebbe att veckla ut håven och fortsatte drilla . Till en början följde den med in till båten utan allt för stort motstånd men när hon va upp till ytan för andra gången stack hon iväg ordentligt och tog med sig bra många meter lina. Hyffsat snabbt och metodiskt fick jag in henne till båten igen och Sebbe håvade madammen. Tung va den det kunde vi båda konstatera. Tyvärr vart det inget PB, gäddan vägde in strax över 5. Måttbanden hade vi glömt hemma så vi fick ingen längd, men speciellt lång var den inte, så de va en gädda i god kondition.

Efter den kampen tog vi ett gemensamt kaffestopp med Kalle. Han hade fångat en gädda än så länge. Efter det tog vi en gemensam ankring igen innan vi återigen gick skilda vägar. Jag och Sebbe var först på plats och började nöta området med våra spinnerbaits. Efter x antal kast kommer Kalle till platsen och drar två gäddor på sina två första kast med sin soft 4play. Sebbe förstår melodin och byter till samma bete. Mycket riktigt, efter två kast har även han en gädda i båten. Va gjorde jag? Såklart anammade även jag trenden och två kast senare hade jag också en gädda på kroken. Fascinerande hur ett speciellt bete kan dominera vissa ställen emellanåt.

Efter den här ankringen skilldes som sagt våra vägar och Kalle gav upp innan vi såg till honom igen. Enligt en snabbrapport över sms så ficka han ett par abborar och en gädda innan han packade ihop för dagen.

Jag och Sebbe fortsatte till ett av våra nyfunna hotsports, som än så länge går under namnet "100%-stället". Idag var det dock segt där men till slut fångades i alla fall en abborre i 0,2 kg klassen så namnet förblir det samma. Vi plockade några abborrar i samma storlek och några mindre gäddor innan Rattlin' Rapen skulle slå till igen. Jag har haft ganska bra fiske på min så Sebbe hade införskaffat sig en han med och det visade sig vara ett lyckat köp. Mellan två ankringar när han släpade han sin Rattlin' rap efter båten så tog någonting betet. Sebbe är den typen som när han väl har en abborre på kroken så vet man att det är ett fint exemplar. Det var såklart en sådan som hade nypt hans Rapala bete. Men de var bättre än så. Han hade nämligen ännu en abborre krokad på samma bete. Dubbelhugg på samma bete av två abborar! Sebbe sa direkt vid hugget att det var en abborre som tagit betet, så troligen högg den mindre borren först. Mitt i drillningen ändra han sig dock och sa att det nog var en gädda istället, så där tror vi att den större abborren hög. Abborren ska ju enligt rykten vara väldigt avundsjuk av sig så den större abborren kunde väl inte låta den mindre komma undan med hela godsaken för sig själv. Den större av de två vägde i alla fall in på exakt 0,9 kg.


En lyckad tur var det som sagt. Ett gäng mindre fiskar som kröntes med en fin gädda och det facinerande dubbelhugget på slutet. Dagen gav såklart blodad tand och Team Skatbo planerar nya turer inom en snar framtid. Skitfiske tills dess!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar