söndag 27 oktober 2013

Gäddfiske i bredsjön

I går stod det gäddfiske på schemat. Så här i förkylningstider var jag nära att ställa in i sista sekund men tog mig i kragen efter tanken på hur snart isarna kan vara här. Energin var därmed inte på topp men humöret var det som vanligt när det vankas fiske.

Relativt fort kom första hugget, som var en mindre gädda. Kort därefter kom nästa hugg och Sebbe landade en trevlig gädda på 5,4 kg. En bra start som lovade gått inför det fortsatta fisket. Vi fiskade stenhårt med Dexter Shad som även levererade alla fiskar utom en, som tog en Real eel.

Vi  nötte på vid vassen, där vi hittade fisken för dagen. Vi provade även fiska kanter och runt djuphålor utan ett enda hugg. Sebbe beslöt att vi skulle testa ett tidigare hotspot som jag kaxigt kallade "0%-arn", som en pik på hur mycket fisk vi fångat där det senaste.  När vi närmade oss såg vi två ankor fly vassen framför en gäddvirvel. Jag skulle självklart vara först att lägga mitt bete i vasskanten och missbedömde något  all hast och landade en bit in bland stråna. Typiskt..... efter lite slitande gled vi in för att hämta betet. Vi backade ut och förväntade oss att fisken var förlorad. Vi kastade av den övriga kanten och till slut sa jag "Få se om hon är hemma igen" och la ett kort kasst där änderna tidigare hade flytt gäddan. Ett hugg kom direkt på nedslaget och det blev en härlig fight på kort lina. Efter att ha rusat under och runt båten ett par gånger, kunde vi håva fisken och dagens största var fångad. En pigg fisk på 6,1 kg fördelat på 103 cm, som även var årsbästa för mig. Härligt att få en godkänd fisk, då det inte blivit mycket fiskande för mig i år, eftersom jag försöker att fostra en ny generations sportfiskare.

Trots att vi hade hoppats på att ta en större fisk, var i relativt nöjda när vi la till vid brygga. 2 godkända gäddor med våra mått mätta. Det är även alltid något speciellt med höstfisket. Kaffet smakar alltid bättre i höstkylan och förhoppningar på stor finns alltid där. Målet är att i alla fall hinna med ett par turer till. Då ska en större upp!

Skitfiske!

tisdag 10 september 2013

Abborre med fiskebloggare

Bättre sent än aldrig. I helgen vart det fiske med två riktiga storbloggare. Strax före klockan 6 mötte jag upp Andreas (Fiske i gemenskap) vid bryggan för lite fiske efter abborre. Med på dagens fiske skulle även Tommy Soumela (suomela) som anlände strax efter att vi lasta i båten. På schemat stod som sagt abborre och vi började vid några av Andreas hotspots med hopp om storborre. Fisket var dock riktigt trögt och endast några ströborrar lurades av våra jiggar. Till slut lyckades vi dock få lite utdelning när vi under en period landade ett antal fiskar runt halvkilot. Där efter dog sedan fisket av igen.

Efter lite övervägande valde vi att tillslut ge upp den dåvarande platsen och genomföra en längre förflyttning. Det visade sig vara draget för dagen då vi fick uppleva ett riktigt abborr-race. Tävlingen var igång och abborrar högg till höger och vänster. Tommy vann tävlingen på antal fiskar (kanske inte om Andreas för säga sitt) medan Andreas nog tog de större individerna. Själv lyckades jag sätta absolut flest jiggar i botten och vann solklart tävlingen på flest antal förlorade beten.

Tyvärr kom inga större fiskar upp under dagen. Ett par ettriga gäddor skapade förhoppningar om kilosfiskar, tills de visade sina ilskna trynen i vattenytan.

Trots visst missnöje på storleken var det i alla fall en trevlig dag och det är alltid kul att lära känna nya fiskare. Ett tips är att följa både Andreas och Tommys fiske på deras egna bloggar. Trevliga killar som skriver mycket om sitt fiske.

Helt iskallt och utan utan att tveka har jag rakt av snott två bilder från fisket från Andreas blogg. Ps. skvallra inte så att jag får en plats i båten fler gånger ds.

söndag 1 september 2013

Fiske innan jobbet.

Eftermiddagsskift hela helgen men inte hindrar det Daniel från att tjata ut mig på en förmiddagstur inte. Så 06:45, okristligt tidigt då man egentligen har sovmorgon, ringer klockan och det är dags att kravla sig ur sängen. När jag kollar mobilen ser jag ett sms från Daniel om att han fixar med frukostmackor så det gjorde ju det hela lite lättare i alla fall. Hämtar upp Daniel tjugo minuter senare och när vi åker mot Bredsjön börjar det regna så vi förbereder oss på en blöt förmiddag på sjön.

Väl framme går det smidigt att lasta i båten och komma iväg, Daniel lyckades undvika att tappa hänglåset i sjön denna gång så kudos till honom! Vi bestämmer oss för att testa nya abborrstället först trots dåligt väder och slänger i ett par beten för sen att bondtrolla oss dit. När stenarna är lokaliserade och markör utslängd börjar så abborrfisket och det visar sig vara ruskigt segt. Jag drar en liten stackare i första kastat men sen är det ganska dött, Daniel lyckas få en lite bättre abborre på kroken men den släpper vid båtkanten.

Bestämmer oss ganska snabbt för att dra vidare och försöka fokusera på gäddorna istället. Under dragrodden tillbaka till andra änden av sjön kör vi dock med Rattlin' Raps för att ha en chans på abborre såväl som gädda. Daniel drar ett par miniborrar och när vi åker förbi en av sjöns alla risvålar får han dagens bästa abborre på 0.49kg. Eftersom den hugger alldeles vid vålen känner vi oss tvungna att stanna till ett tag för att se om det fanns fler hungriga borrar i trakterna men det visade sig lönlöst, inte så mycket som ett pet på grejerna. Daniel drar en liten gädda vid nästa stopp och jag missar en om möjligt ännu mindre gädda som kommer upp som skjuten ur en kanon och totalt missar min ytgående Spook.

Drar oss ut mot mitten på sjön till Roffes Pikeplace som brukar vara bra och nog hugger det gäddor så fort vi närmar oss denna plats. Daniel får hugg men det visar sig vara en riktigt liten gädda så jag fortsätter köra och medan han krokar av får jag ett hugg på min 45g Sebile Onduspoon. Inget märkvärdigt hugg men det är ändå en viss tyngd i andra änden när jag börjar veva in. Daniel håller på och krokar av sin snipa medan jag får upp min gädda till ytan en bit i från båten och ser att den med våra mått mätt är fin. Vi gissar på 6+ när vi ser den i vattnet och Daniel lyckas håva den efter lite dramatik där håven inte riktigt ville fällas ut ordentligt. Väl i håven börjar jag kroka av men trots att det bara är en trekrok så får jag knipsa ett par av hullingarna för att få ut den. Snabb vägning visar att vi var lite positiva till vikten när vi såg den i vattnet och vågen stannar på 5.15kg med säcken borträknad och vi slarvmäter den snabbt till precis 100 cm. Det blev lite bråttom då jag såg att hon börjat blöda ganska skapligt så hon sattes snabbt ner i sitt naturliga element igen där hon simmade iväg efter en halvminut eller så.

Vi fortsätter ett par passager till över Roffes men utan utdelning så vi ankrar och kastar lite vid en vass där Daniel drar en gädda på runt kilot. Händer dock inte så mycket mer där så vi ger oss ut på bondtrolling igen. Nu är det lite grundare så jag byter till nyinköpt Svartzonker McMio och kastar ut. Ser på lodet hur vi passerar över en gammal risvåle så vi håller upp spöna för att inte fastna i den och rätt som det är suger det tag i mitt bete. Visar sig vara ännu en skaplig gädda, denna på 4,10 kg som bjöd på ett par fina rusningar när den närmade sig båten. Alltid kul med fisk på nya beten första turen för att få förtroende för dom! Vi kör vidare och kastar lite vid ett utskott där det brukar vara hett men så inte idag, jag drog en gädda på runt kilot på samma McMio men sen inget mer.

På vägen hem tar Daniel ännu en kilosgädda och förmiddagens sista fisk. Totalt 6 gäddor upp varav de två största för oss fina fiskar som inte vill lockas till hugg så ofta. Det samt Daniels halvkilosborre gör att vi är ganska nöjda när vi lägger till vid bryggan och avslutar ännu en fisketur i Bredsjön. Vi klarade oss dessutom från regnet, det regnade när vi satt i bilen på väg till sjön och när vi åkte hem så vi hade väl lite tur på den fronten också. Nu ser vi fram emot lite kallare väder och förhoppningsvis lite större gäddor!

lördag 10 augusti 2013

Ett par godkända abborrar.

Ja som vanligt är det långt mellan uppdateringarna, deal with it bitches. Fisket har väl inte varit sådär superbra men jag var ute för någon vecka sen och lyckades med nöd och näppe dra en kilosborre till men det var då på gränsen för den vägde in på endast 1.03 kg och var 45 cm lång. Drog den på ett nyfunnet stengrund i Bredsjön, kul när nya ställen levererar! Blev dock onödigt spännande under drillen då den gick in i markörlinan så jag fick dra in både markör och fisk i håven, men det är väl sånt man får räkna med när Team Skatbo är i farten. Tog förövrigt på en blåsilver T-1 Spinnerbait från Bluefox.

Idag var jag ute en sväng med Daniel och vi fick ganska mycket fisk men få som var något att ha. Fyra smågäddor för mig och någon liten abborre medan Daniel drog två gäddor och flera abborrar varav en skaplig på 0.52 kg som tog på grönguld FKP Viblure. Väderrapporterna lovade en hel del regn men vi klarade oss med några droppar så det var ju positivt i alla fall. Fisketuren började förövrigt med att Daniel syltade ner mitt hänglås i vattnet men som tur är hade jag ett i reserv. Nu är det nästan så man hoppas att temperaturerna ska börja vandra neråt snabbt här så man får läge på höstgädda snart!

måndag 15 juli 2013

Årsbästa på abborre denna gång.

Har som vanligt varit dåligt med uppdateringar men en kombination av mindre fiske än vanligt och dåligt fiske de turerna som faktiskt blivit av är orsaken. Idag blev det i alla fall en tur med Daniel på Bredsjön men det började ganska segt. Inriktade oss på abborre över ett nyupptäckt grund och dom fanns ju där men inte dom stora exemplaren. Jag tror jag drog fyra eller fem riktigt små och Daniel två eller tre som var lite bättre i storleken.

Vi drog vidare från barnkammaren och körde lite dragrodd efter gädda men det var helt dött trots skapliga förhållanden så vi fortsatte vidare till risvålen istället. Efter lite letande med ekolodet hittade vi den tillsist eftersom isen flyttat på dunken som vanligtvis markerar läget. Dock var det samma visa där som vid grundet, det fanns abborrar men det verkade bara vara smått så vi drog vidare än en gång.

Det var relativt lugnt när vi kom ut på sjön men efter ett par timmar började det blåsa rejält så vi hade lite problem med ankringarna som allt som oftast släppte så det komplicerade fisket onödigt mycket. Några timmar spenderades i vilket fall i stormblåsten med jakt på både abborre och gädda men resultatet blev ganska magert med endast tre smågäddor och ytterligare några abborrar av mindre format.

På väg till bryggan kom vi överens om att göra ett sista försök vid risvålen som vi testat tidigare på dagen. Daniel började direkt att dra några mindre abborrar på FKB Viblure medan jag kände hur de högg febrilt efter min jigg utan att fastna. Efter några kast bytte jag till ett litet spinnerbait och det dröjer inte så många kast förrän jag hade något lite tyngre på. Det blev en skaplig kamp på min lätta utrustning och jag var helt övertygad om att det var gädda då den var upp och slog i ytan och betedde sig mest som en gädda. Men när den så kommer in till båten ser vi att det är en riktigt fin abborre så det är ju bara att tacka och ta emot! Vikt och längd blir 1.29kg samt fina 45cm.. Efter några snabba kort fick den såklart simma tillbaka igen.

Var ju inget vidare fiske om man ska ta dagen som helhet men med tanke på avslutningen var vi trots allt ganska nöjda när vi åkte hem. Hoppas på färre små och fler stora nästa gång då, duh.

lördag 1 juni 2013

Årsbästa!

Det blev en sväng på Bredsjön idag och för en gångs skull fick man en finare fisk. Kom ut till bryggan strax efter elva och började fiska efter abborre vid närmaste risvåle men det ville sig inte alls och jag hade inte ens ett hugg. Drog vidare till grundet och det hade inte kommit igång nu heller trots varmare temperaturer i vattnet. Drar då in till vassen och kör lite M/G Spinnerbait och kan ganska snart kroka av dagens första. Glad i hågen tänkte jag att koden för dagen var knäckt och fortsatte nöta med snabbt invevade spinnerbaits men någon mer gädda ville inte låta sig luras av det. Drar då vidare till vassutskottet där vi hade bra fiske sist och på samma bete som sist, Storm RIP Shad, drar jag en mindre gädda nästan direkt.

Sen blev det dock trögare så jag körde lite dragrodd med paddeltacklad McTail på ett spö och Söderjiggen tacklad med Swimbaitscrew på det andra. Jag hann inte köra särskilt långt innan spöt med Söderjiggen i färgen Papegoj stod i en skaplig båge. Fick på ett bra mothugg och känner att det är en bättre fisk när den börjar stångas lite mot botten. Lyckas dock leda in henne i håven första gången hon kommer in mot båten så man slapp överdriven spänning. Nästan så man blivit lite "gun-shy" av alla bilder från Pikefather's äventyr med krokar i fingrarna så man kände sig lite osäker när hon låg där i håven. Det hela gick dock bra och hon kunde transporteras till vågsäcken utan några problem. Väl där så visade sig att hon vägde 6,52 kg och var därmed ett överlägset årsbästa för egen del. Ville inte krångla och försöka hålla henne på en matta för mätning så körde lite slarvig hängande mätning och den visade 97 cm, men det kan nog lika gärna vara några cm för kort eller för långt. Synd att man ska få stora fiskar när man är själv, blir ju så mycket krångligare med allt då.

När hon fått simma vidare och man tagit lite fikapaus för att lugna sig var det bara att köra vidare. Nu blev dock McTail utbytt mot ännu en Söderjigg, denna i Havsöring Smolt-färgen. Visade sig vara ett bra byte för bara några minuter senare får jag en gädda på den, dock en mindre variant runt kilot. Kör på en halvtimme till utan någon kontakt och när stora mörka moln börjar torna upp sig på himlen drar jag mig hemåt för lite välbehövlig sömn innan nattskiftet ska börja. Så totalt fyra gäddor i båten där årsbästat helt klart gjorde den här fisketuren mycket lyckad. Nu blir det nattskift hela helgen men man kanske kan komma ut något igen nästa vecka.

fredag 31 maj 2013

Storsjön och en vända med Kalle.

För en vecka sedan var jag ute på Storsjön en sväng för andra gången i år. Första gången blev det endast en gädda och denna tur var inte så mycket bättre. Började bra med en abborre runt fyra hekto på första ankringen och sedan några mindre. Men sen fastnade man såklart i den obligatoriska storstocken och så var den jiggen borta. Körde på med några andra jiggar men inget verkade fungera så körde lite bonntrolling till nästa ställe. Där blankade jag helt och så även på stället efter det, och nästa, och nästa... Tror jag fiskade av olika områden under cirka fyra timmar innan jag bestämde mig för att dra hemåt. Ankrade en sista gång där jag tog abborrarna i början och fick ganska snabbt en till skaplig närmare halvkilot. Men sen dog det av igen och jag gav upp. Ingen vidare tur och Storsjön fortsätter att göra en besviken.

På Lördagen fick jag sms från Kalle som undrade om jag skulle fiska något. Han var hemma i Stockholm och hade blivit fiskesugen nå djävulskt. Jag hade egentligen inte tänkt fiska något mer den helgen eftersom det skulle blåsa som fan men man måste ju ställa upp för en teammember som behöver sin fiskefix. Så det blev bestämt att vi skulle dra ut mot eftermiddagen och Kalle satte sig i bilen med destination Norberg.
Vi kom väl ut på Bredsjön strax före fyra på eftermiddagen tror jag och det blåste fortfarande ganska friskt när vi ankrade upp vid första risvålen. Vi kör lite jiggar och VibLure och Kalle har ganska snart fisk på. Visar sig vara en gädda runt kilot som klippt hans jigg och efter lite meck med att få ut jiggen får den gå tillbaka. Efter det drar jag ett par borrar på dropshot som för ovanlighetens skull inte får gå tillbaka. Kalle är en abborrätare av rang så när han är med blir det ett par casualties i abborrleden, alla över 8 hekto får dock gå tillbaka.

Blir inte mer än ett par borrar vid vålen så vi drar oss vidare mot ett grund som brukar leverera storborrar på somrarna. Men dom verkar inte ha gått upp på dit än för nu var det ganska dött. Jag fick en på popper men annars var dom som bortblåsta. Vid nästa risvåle drar Kalle en till gädda och drar ifrån till 2-0. Men där någonstans vänder det och när vi ror drag över mitten en halvtimme senare står det 2-2 på gäddfronten när jag får ett riktigt karatehugg och jag tror jag har något större på. Men när den kommer in till båten är det bara skallen som är skaplig, resten av gäddan var en sorglig syn och den klarade sig inte ens över två kilo. Men den gäddan betydde 3-2 till mig och då blir man såhär glad för det är inte var dag man tar ledningen över Kalle inte.

Efter mittenrepan drar vi vidare mot ett vassutskott som alltid brukar leverera och i mitt första kast med RIP Shad från Storm sitter gädda nummer fyra. När jag krokat av och släppt tillbaka gäddan kastar jag ut till samma ställa och pang där sitter gädda nummer fem, Kalle svär där i fören och fortsätter nöta medan jag krokar av. Lägger sen mitt tredje kast på samma ställe och får hugg igen, dock sumpar jag mothugget och gäddan går segrande ur den striden. Skyller på vänstervevad jerkrulle då jag hade mina högervevade inne hos Rulldoktorn för lite service. Efter den femte landade gäddan dör det dock ut och trots att vi nöter på ett bra tag till går vi bet. Vi testar en gång till på grundet utan resultat och när vi är på väg hemåt kör jag lite dragrodd med jigg på ULspöt och lyckas få en skaplig abborre. Väl vid bryggan blir summan 5-2 till mig i gäddor och 5-3 när det gällde abborrarna. Bra skit helt enkelt, men man kan inte vara nöjd för länge nästa gång när pencilpushern tar med sitt A-game då ligger man illa till.

söndag 12 maj 2013

Inget vidare vårfiske.

Så var öppet vatten äntligen här igen. Vintern spenderades för det mesta inomhus stirrandes på diverse fiskesidor men vi hann med ett par pass med ismete. Det visade sig dock vara svårare än väntat, vi körde på deadbait i form av sill och makrill men det fungerade då inte alls för oss. Blir ändring till nästa vinter.

Det har hunnit blivit tre pass i öppet vatten men utan några bättre resultat. Har mest handlat om några få gäddor under kilot och ingen vidare huggvilja från fiskens sida. Igår var jag och Daniel ut en sväng och hoppades kunna bryta den negativa trenden men det gick väl sådär. Positivt var att vi fick  några fler gäddor än de andra turerna, hela fem stycken samt en skaplig abborre på 0.81 kg samt 41 cm, riktigt smal stackare. Att Daniel hade tagit med sig grillen var såklart också positivt! Lite burgare vid sjön är aldrig fel! Det negativa var att ingen av gäddorna var tyngre än ~1,75 kg och att det blåste som fan emellanåt.

Kul att nya beten i form av Söderjiggen och Storm RIP Shad levererade fisk i alla fall, om än små. Riktiga karatehugg på RIP Shad så tror nog den kan fungera utmärkt i sommar sen men med lite tur kanske vi lyckas ta något bättre på den innan dess.

söndag 18 november 2012

Båten upp, slut på det roliga.

Igår var det fiske med Daniel på Bredsjön. Jag började köra med en nyinköpt Squirrley Jake 9 i färgen Glitter Walleye längs vassen och det dröjde inte särskilt länge innan första fisken var i båten. Absolut ingen bjässe, en gädda runt 1,75 eller så men med nytt bete är det ju viktigt med fisk ganska snart så man får lite förtroende för det. Efter avkrokningen fortsätter vi på samma spår och nästan direkt får Daniel ett hugg på sin röda McTail med vit paddel och i mothugget går linan av. Vi kontrollerar spöringarna och upptäcker att en har blivit lite misshandlad och har därför en jäkligt vass kant som sticker upp. Daniel kör en tillfällig lagning med lite superlim och medan han håller på med det får jag upp ytterligare en liten gädda, denna gången på en röd Svartzonker Tail.

När Daniel är klar med sin lagning lägger han spöt åt sidan för att få torka lite och byter till haspelspöt som har en ny jigg från Orka, utan namn än så länge, på tafsen. Kastar in mot vassen och på första kastet lyckas han landa dagens minst gädda. Sen så händer det grejer. Vi tacklar om för att dra ut på djupet, jag med Westin och Daniel kör en 9" Relax. Precis när vi börjar hälla upp kaffet för att få lite varmt i oss under dragrodden så plaskar det till några meter från båten. Daniel kastar sin Relax ditåt och när han får upp den så sitter hans avkapade lina runt stingerkrokarna. Jag tar tag i linan och börjar dra och nästan direkt kommer en ilsken lite gädda runt kilot upp ur vattnet med Daniels McTail fortfarande fast i käften. Tur för Daniel som fick sin Mctail tillbaka men nog mest tur för gäddan som slapp simma runt med fanskapet i käften något mer.

Ute på djupet visar det sig dock vara heldött och vi ser inte till någon betesfisk på ekolodet ens så vi drar in till grundare vatten igen och fortsätter landa fler smågäddor. Tråkigt att inte få några skapliga gäddor utan bara smått, men kul att se Jake leverera i alla fall, tre gäddor på den totalt blev det.

Höstfisket kan väl sammanfattas som riktigt jävla skitdåligt men det är väl bara till att bryta ihop och komma igen! Vi ska köpa på oss lite utrustning för ismete och hoppas vi kan få någon skaplig gädda på den för oss nya metoden i vinter istället.

söndag 28 oktober 2012

Tre dagar på sjön...

...Är bättre än två i källaren, eller hur det gamla djungelordspråket nu lyder. Det har i vilket fall som helst varit helt sjukligt dåligt fiske. Vattenståndet i Bredsjön är dock ungefär en meter högre än normalt så kan väl försöka skylla lite på det. I torsdags var jag ute själv och lyckades på tre timmars fiske endast lura upp en liten babygädda på under kilot, riktigt jävligt. Igår var jag ute själv än en gång och lyckades i alla fall ta en skaplig borre på 0.83kg samt 40cm men de beryktade höstmadammerna höll sig på behörigt avstånd.

Men idag slapp jag äntligen sitta själv i båten när Daniel kom hem från Gävle för en snabbvisit. När jag gick upp imorse visade termometern på minus sju grader så man funderade lite på hur isläget vid bryggan skulle vara. När vi kom dit strax efter 10 var det dock helt lugnt och bara lite is metern närmast land. Kände mig försiktigt optimistisk inför dagen när vi gled ut från bryggan men inte hade man något för det inte.
Vi kör dragrodd både nära land, mitt på sjön och där emellan utan några som helst tecken på liv, ser inte ens några stim med betesfisk på ekolodet.

Vi hinner fika både en och två gånger innan Daniel äntligen får hugg på sin Relax på 23 cm. Det var ju inte den största gäddan man sett men skönt med lite livstecken iaf. Vägde den aldrig men den var ganska fet så vi tippade vikten till runt två kilo. Efter det kör vi ett par repor över samma ställe men det verkade inte finnas några fler gäddor hemma. När vi kör mot något annat ställe tycker sig Daniel känna något i andra linändan och gör mothugg. Det blir dock ingen fast fisk utan det som händer är att linan går av inne bland spöringarna och så var den jiggen förpassad till de sälla jaktmarkerna.

Efter ett tårdrypande farväl och lite varm soppa som Daniel fixat drar vi så vidare för att köra lite vasskant igen. Daniel kör nu med sin Svartzonker McTail som han tacklat med vit paddel och som plåster på såren för jiggen tillfaller så även nästa och därmed dagens sista fisk honom. Gäddan med relativt stort huvud på en ganska mager kropp väger in på 2.8 kg. Kudos till Lundgrens också som fixade ordern snabbt så han hade paddlarna innan fisket. Ordern packad och skickad på tjugo minuter, är nog bara Lundgrens som klarar av det! Efter gäddan drar vi ett par passager till över samma ställe men utan resultat. Nöter av en vasskant närmare bryggan innan vi ger upp och kan summera en riktigt seg dag på sjön. På nästan fem timmar drar "vi" alltså endast två fiskar, långt ifrån godkänt. Hoppas vattenståndet sjunker innan isarna lägger sig så man har lite större chans till lyckat fiske innan pissvintern kommer.