måndag 15 juli 2013

Årsbästa på abborre denna gång.

Har som vanligt varit dåligt med uppdateringar men en kombination av mindre fiske än vanligt och dåligt fiske de turerna som faktiskt blivit av är orsaken. Idag blev det i alla fall en tur med Daniel på Bredsjön men det började ganska segt. Inriktade oss på abborre över ett nyupptäckt grund och dom fanns ju där men inte dom stora exemplaren. Jag tror jag drog fyra eller fem riktigt små och Daniel två eller tre som var lite bättre i storleken.

Vi drog vidare från barnkammaren och körde lite dragrodd efter gädda men det var helt dött trots skapliga förhållanden så vi fortsatte vidare till risvålen istället. Efter lite letande med ekolodet hittade vi den tillsist eftersom isen flyttat på dunken som vanligtvis markerar läget. Dock var det samma visa där som vid grundet, det fanns abborrar men det verkade bara vara smått så vi drog vidare än en gång.

Det var relativt lugnt när vi kom ut på sjön men efter ett par timmar började det blåsa rejält så vi hade lite problem med ankringarna som allt som oftast släppte så det komplicerade fisket onödigt mycket. Några timmar spenderades i vilket fall i stormblåsten med jakt på både abborre och gädda men resultatet blev ganska magert med endast tre smågäddor och ytterligare några abborrar av mindre format.

På väg till bryggan kom vi överens om att göra ett sista försök vid risvålen som vi testat tidigare på dagen. Daniel började direkt att dra några mindre abborrar på FKB Viblure medan jag kände hur de högg febrilt efter min jigg utan att fastna. Efter några kast bytte jag till ett litet spinnerbait och det dröjer inte så många kast förrän jag hade något lite tyngre på. Det blev en skaplig kamp på min lätta utrustning och jag var helt övertygad om att det var gädda då den var upp och slog i ytan och betedde sig mest som en gädda. Men när den så kommer in till båten ser vi att det är en riktigt fin abborre så det är ju bara att tacka och ta emot! Vikt och längd blir 1.29kg samt fina 45cm.. Efter några snabba kort fick den såklart simma tillbaka igen.




Var ju inget vidare fiske om man ska ta dagen som helhet men med tanke på avslutningen var vi trots allt ganska nöjda när vi åkte hem. Hoppas på färre små och fler stora nästa gång då, duh.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar