tisdag 2 oktober 2012

En olycka kommer sällan ensam.

I söndags vart det fiske med Andreas och Nicklas. Andreas hade redan jinxat sönder fisket genom att dagen innan skicka sms med antydningar på att detta skulle bli dagen D. Trofast som man är stod man i alla fall nere vid båten vid avsatt tid. Fisket började med lite frukosttrolling. Det vart dock lite trolling utan frukost då abborrarna högg som galna. Nicklas krokade klart mest fisk och detta kunde jag inte accepteras.


Rutinerad som man är krokade man därför Nicklas övre spöring och drog av hans spötopp. Där förstörde man den fiskelyckan....

När vi hade dragit tillräckligt med abborre så åkte vi till Andreas hotspot för att dra lite gädda. Självklart visste jag att det skulle vara helt dött där då Andreas sms handlade främst om den platsen. Mycket riktigt var det helt dött där. Vi nötte på med allt från gummibeten till jerkbaits men helt utan resultat.

Det är ju kul att få fisk tänkte vi efter ett tag och åkte tillbaka för att fiska lite mer abborre. Jag som låg lite efter i statistiken började dra riktigt bra med abborre. Då hände det, det som man länge väntat på. Alla som fiskar mycket vet att man inte blir en riktig sportfiskare innan man dragit en krok genom fingret. Lika stolt som jag var när jag fick mitt första simborgarmärke, var jag när jag satt där och beskådade kroken som satt rakt genom fingret. Det var en livlig abborre som såg till att kroken gick rakt in i tummen.

Andreas fick agera kirurg och hade dessutom med sig lite spritserveter och plåster. Jag blev snabbt utskriven från Holströms-sjukstuga och fisketuren fortsatte. Efter detta var det dags för Nicklas att lämna för dagen. Tacka fan för det när jag redan hade brytit av hans spö. Jag och Andreas forsatte nöta på ett tag till. En del abborre till fångade vi men gäddorna var inte på hugget. Andreas lyckades kroka en mindre gädda innan vi gav upp för dagen.

Påvägen in till bryggan fick Andreas återigen vara hjälten för dagen då vi såg till att bogsera in en båt med motorhaveri.

En sak har jag i alla fall lärt mig, man ska alltid ha med sig en bra avbitartång och lite första förbandgrejer i fiskeväskan. En olycka händer lätt och är man långt ute på sjön, kanske dessutom själv, så är det skönt att kunna åtgärda smärre skador snabbt och smidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar