lördag 20 oktober 2012

Orka gädda!

Idag var det dags för fiske med Nicklas och Andreas igen. Klockan 7:30 stod vi uppställda på bryggan och snart satt vi i båten och puttrade ut från hamnen. Främst gädda stod på schemat och vi började nöta av en kant. Inget tecken på liv. En förflyttning senare kände jag ett stadigt hugg och satte krokarna med ett distinkt mothugg. Kort därefter hade vi en riktigt fin stock i båten. Av all adrenalin om pumpade efter drillen glömde vi att ta både vikt och längd på den innan den fick simma tillbaka, men den va fet vill jag lova.

Ett kast senare satt nästa hugg, denna gång var det en plastpåse och den va inte alls lika rolig att drilla. Nog för att det är kul att få "nya arter", men det var ju varken stockar eller påsar vi var ute för att fiska. För att även Andreas och Nicklas skulle få känna lite spöböj så åkte vi till ett abborreställe med fiskgaranti, och mycket riktigt så börjades vi dra borre till höger och vänster. Niclas beslöt sig för att fiska världens minsta jígg med världens största huvud. "Får du fisk på den där så bjuder jag på pizza" hörde jag mig själv säga. Smack sa det sen var det min tur att bjuda Niclas på pizza. kombon kallas nu mera pizzamaker och levererade även gädda. När vi hade tröttnat på abborre så åkte vi vidare för det vi åkte ut för, gädda. Men innan det var det julklappsutdelning och tomten Andreas gav mig och Nicklas en varsin Orka jigg som än så länge saknar namn och inte finns i butik. Nu skulle det dras gädda! Vi ankra upp och under hemtagning av ett kast titta jag ut en plats och tänkte där ska jag lägga nästa kast. Niclas fick dock hem sin jigg före mig och prickade mitt spot precis. Jag han bara berätta för honom att jag precis hade tänkt lägga min jigg där så sa det smackebonk som Buster skulle ha sagt. En fin gädda på 5,8 kg och 102 cm hade slukat Niclas nya orka jigg.

Den nya Orka jiggen levererade alltså omgående och jag kan verkligen rekommendera er att kolla in den när den kommer i butik. En riktigt lugn och fin gång har den. Jag tror inte att det där va den sista gäddan som jiggen levererade i år.




Efter det hände det inte mycket som var något att skriva hem till mamma om. Vi tog ett gäng abborrar till och  några mindre gäddor. Kort och gått så va det en trevlig tur och jag vart en pizza fattigare men en jigg rikare. Nästa helg hoppas jag det blir ett pass med Sebbe i Bredsjön. Då jävlar ska jag utklassa honom med min nya Orka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar