måndag 28 maj 2012

Gäddfiske på åkern marma.

I helgen fiskade vi för oss ett helt nya vatten. Med bilen fullpackad med fiskeprylar och med en spänd förväntan tog vi oss på lördagsmorgonen till marma för lite gäddfiske. Kvällen innan hade Gävle visat sig från sin bästa sida och bjöd på spöregn så fort Sebbe satte sin fot i stan. Lördagen bjöd ändå på hyfsade förhållanden med växlande molnighet och en svag vind. Vi började att betala för vår hyrbåt och införskaffade fiskekort. Kort därpå satt vi i båten (Linder 440) och team skatbo tuffade för första gången ut med en bensinare. Faktum är att vi var väldigt stolta när dagen var över att vi klarat oss utan motorhaveri hela dagen, då vi annars endast fiskar ninjastyle och smyger oss fram ljudlöst med elmotor.

Helt på vinst eller förlust satte vi sikte på en närliggande lekvik med förhoppning om att det skulle ligga kvar någon fet madam där och slöa. Väl där började Sebbe plocka upp ekoloder och konstaterade att vi var på väldigt grunt vatten. Efter några snabba kasst beslöt vi oss för att söka oss ut mot djupare vatten. Ekolodet fortsatte dock att visa dryga metern trotts att vi efter en stund var långt ifrån land. Det kan aldrig stämma tänkte vi och provmätte med en åra. Jodå mycket riktigt, drygt en meter. Då förstod vi det, vi var inte i en sjö, vi var och fiskade på en åker. Sebbe som är teamets Gandalf berättade att han hade läst att marma egentligen till stora delar var gammal åkermark som vattenfyllts genom uppdämning. Med den insikten hade vi i fortsättningen stenkoll på lodet och sprang gång på gång på meterdjupt vatten mitt på sjön. Det grunda vattnet skapade dock sjuka djupbranter och bara på ett par meter kunde det gå från grunt till 13 meter. I våra näsor luktar det riktigt bra gäddfiske om man kan vattnet.

Hur gick vårt fiske då? Skapligt. Vi försökte söka fisken i bakvatten där vi fick lite vindskydd, och gärna på kanten mellan djupt och grunt vatten. Relativt tidigt tog jag en gädda som vägde in på 4,75 kg på en Svartzonker spin tin tigergös. Det gav mersmak men tyvärr vart det dagens största fiska. Vi plockade några mindre gäddor innan vi tog matpaus och sträckte på benen på en stenhäll. Efter maten fortsatte vi att undersöka vattnet och hittade aldrig riktigt rätt. Vi beslöt oss för att avsluta på samma ställe som jag tog min gädda, i hopp om att det åter stod fisk där. Självklart drog jag på samma bete och bara ett stenkast ifrån stället där första fisken högg satt ännu en fisk. Denna gång var det en vacker abborre som hälsade på i båten. Efter några snabba bilder simma den glatt tillbaka.

Det fick avsluta dagen och vi var trots allt rätt nöjda med dagen. Turen gav oss mersmak och vi pratade i bilen hem om att försöka lära oss vattnet och återvända för en ny match. Tips tas därför tacksamt emot, även djupkartor som visar vad älvfåran går. Dagen visade i alla fall på hur roligt och spännande det är att prova nya vatten. Jag kan verkligen rekommendera alla att bryta rutinerna i era hemvatten och då och då bege er till helt okända vattnen för att prova lyckan. Skitfiske!