tisdag 1 maj 2012

Solskensfiske

Efter flertalet fisketurer nu i vår när vädret varit mer eller mindre kasst fick jag för en gångs skull vara ute och fiska i finväder. Det var ytterst lite vind och klarblå himmel, gött nå djävulskt. Själva fisket visade sig inte från sig bästa sida de två första timmarna för jag fick inte ett enda hugg. Stannade och fiskade av platser som brukar leverera och rodde drag lite överallt utan någon framgång.


Det skulle i alla fall visa sig att det var ett par gamla hotspots som skulle leverera idag. Ankrade upp utanför ett sund och stod och nötte med allehanda Svartzonkers men gäddorna var som bortblåsta. Gick då ner i storlek och körde Soft 4Play 13 i färgen firetiger som brukar vara en killer (Speciellt för Kalle), i alla fall på lite mindre fiskar men fortfarande ingen utdelning. Drog till med en frustrationsfika (de stackars gifflarna hade ingen chans) och efter det bytte jag till ännu en 4Play i samma storlek men i abborrsfärg då jag tänkte att de kanske föredrog betena au naturel dagen till ära. Gjorde ett par kast mot vassen men det var inte förrän jag vevade in sjukt sakta som hugget kom. Ett riktigt aggressivt hugg med bra fight som följd. Krokar av den i håven, väger den utlekta fisken till 3.25 kg och mäter den till 90 cm prick. Borde ha haft minst ett kilo till i kroppen i bra kondition men man kan ju inte få allt.

Efter gäddan fått simma vidare fortsatte jag nöta på samma ställe men utan resultat. Drog då upp ankaret och drog till ett annat gammalt hotspot, ett fint vassutskott utanför en udde där vi brukar kunna plocka lite fisk. Började såklart köra med 4Play igen men här gick den bet. Bytte då spö och satt på en av mina nya spinnerbaits från Svartzonker, SpinTin. Harvade den både genom vassen och utanför men utan resultat. Bytte då taktik och började ta hem den lite ryckigare, nästan som en jigg. Resultatet kom direkt med ett hugg på bara ett par meters lina. Efter en kort men relativt dramatisk kamp tack vare den korta linan såg jag att det var en abborre och skyndade mig med håven. Lite oväntad fisk på det betet kanske men en riktigt fin bonusfisk i vilket fall. Vikt 0.84 kg och längden 40 cm. Efter ett par bilder fick den friheten åter och jag fortsatte givetvis på samma ställe. Men det var inga fler fiskar där som ville vara med och leka, jag bytte till och med till jigg och körde med det men utan resultat.

Eftersom jag skulle ut och jobba natt var jag tvungen att röra mig hemåt alldeles för tidigt i det fina vädret men lyckades i alla fall ta en liten snipa på dragrodden hem, tog på en getingfärgad Swim Whizz 600.

Bilderna blev som allt som oftast piss med min Ixus och självutlösaren så jag lär väl börja leta efter en ny kamera. Någon av alla tusentals (haha) läsare kanske har några tips? Kompakt/System spelar ingen större roll men kravet är att det ska gå att köpa till en fjärrkontroll så man slipper springa runt hysteriskt i båten när man satt igång självutlösaren.

Shitfishing ya'll!

1 kommentar:

  1. Köp en Go Pro hd hero2, då kan vi spela in drillfilmer och filma snygga releaser under vattnet. ;)

    Faller bog dock fjärrisen eftersom jag inte tror att man kan använda det.

    SvaraRadera