söndag 6 maj 2012

Fin gädda igen!

Fiske i helgen var inplanerat sedan någon vecka, det enda som var lite osäkert var om det skulle bli på Lördag eller Söndag. Det slutade kanske inte helt oväntat med fiske båda dagarna. Daniel åkte ner från Gävle i Lördagsförmiddag och strax före tolv var jag på plats och hämtade upp honom. Vädret hade sett minst sagt opålitligt ut och när vi satt i bilen på väg till Bredsjön haglade det nå djävulskt. Nästan så man funderade om det skulle bli bucklor på bilfan haha. Vi tänkte att i värsta fall får vi väl sitta i bilen några minuter vid sjön och vänta ut ovädret men när vi väl kom fram var det bara lite regn så vi packade i båten och drog iväg ut på böljan den blå.

Det var vindar som inte var av denna värld och min stackars Endura 30 fick verkligen kämpa, det var en jäkla tur att vi tog med oss två batterier. Fisket som försvårades ganska mycket av vinden var helt värdelöst största delen av dagen. Vi fiskade vid alla platser vi kunde tänka oss samt några till. Det var inte förrän mot slutet av dagen när jag började köra min Svartzonker SpinTin som det hände något. Hade varit ankrade vid samma ställe ett tag och det verkade heldött. Kastar min SpinTin ungefär en meter in i vassen och börjar veva. När jag kommit någon meter utanför vasskanten smäller det på ett riktigt fint hugg men sen blir det inte så mycket motstånd. Vevar in den till båten och väl där verkar den vakna till och bjuder på ett par fina rusningar. Daniel plockar fram håven och håvar den utan problem när den kommer in igen kort därefter.


Vi gissar på runt 4kg då den sett ganska smal ut i vattnet men när den väl ligger i håven och vänder magen mot skyn tror vi den kan väga några kilo mer. Riktigt stor knöl i magen så hon hade nog mumsat på en brax eller större abborre alldeles innan hon frestades av min SpinTin. Vi väger henne i alla fall till 6.35 kg och fulmätningen visar 101cm. Med fulmätning menas att jag bara höll upp henne och höll i måttbandet längst fram vid käften medan Daniel mätte längden så det kan säkert diffa några centimeter. Efter ett par kort får hon friheten åter och fisketuren känns plötsligt inte så tokig trots allt.

Vi fortsätter harva vid samma vass och vid nästa ankring 50 meter längre bort får jag än en gång ett aggressivt hugg på SpinTin. Denna visar sig dock vara betydligt mindre och lägger sig på ytan och bara åker med in till båten. Uppskattar vikten till runt två kilo, fick djävlas så mycket för att få ur krokarna så tyckte vägning var onödig. Om man ska hitta någon nackdel med Spinnerbaits så är det väl just det att det kan vara svårt att se krokarna i gäddkäften när man ska kroka av, speciellt när det är lite mindre exemplar som har klivit på. När så även denna gädda fått friheten åter känner vi att det är dags att börja dra oss hemåt. Missar ett hugg på vägen hem men annars händer inget mer.


Idag var det betydligt bättre väder och innan man åkte ut till sjön såg det ut att bli riktigt varmt och skönt i solen. Men ack vad jag misstog mig, ännu en dag med helvetesblås väntade och jag önskade jag hade tagit flytoverallen istället. Fisket börjar i alla fall lovande. Vid första ankringen för dagen får jag ett riktigt karatehugg på min SpinTin. Ett par lite snabbare gungningar i spöt skvallrar om att det kanske bara är något litet trots allt och jag börjar veva in. Ganska snabbt tar det dock tvärstopp och efter ett par djupa bugningar av spötoppen kliver gäddan av innan vi ens fått se den. Riktigt frustrerande men det är väl det som är fiske... Fortsätter nöta med SpinTin och snart får jag en liten gädda på knappa kilot, alltid en liten tröst. Sedan följer några timmar med oerhört segt fiske, när vi är på väg tillbaka mot bryggan och kör lite bondtrolling mitt på sjön nyper en gädda runt kilot Daniels Mieko Basas. Kul med årets första gädda men framförallt kul med fisk på nya grejerna. Det är som om karln aldrig gjort annat än att fiska med multirulle, nästan i alla fall :)

Vi kör väl någon halvtimme till efter det men det händer inget av intresse. Hoppas det lossnar med antalen snart, visst är det roligt med större fiskar ibland men ett klasiskt sniprally tackar man ju inte nej till haha.

Shitfishing ya'll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar