tisdag 22 november 2011

Tredje största för i år.

Äntligen lite ledigt från jobbet så passade som vanligt på att fiska. Efter den fina gäddan sist vi var ut på Bredsjön så blev det samma sjö idag igen. Nollgradigt i luften och 4,2 i ytvattnet och därmed samma hemska dimma som sist. Riktigt deprimerande väder men det är väl bara att bita ihop. Den näst sista båten vid bryggan hade i alla fall blivit uppdragen så i vanlig ordning är det min som blir upptagen sist. Semesterfiskare...


Började i vanlig ordning med en repa längs vassen men precis som vanligt gav det inget så efter betesbyten bar det ut på djupet. På ena spöt hade jag en abborrfärgad Westins Jätte och på det andra en relativt oanvänd Mieko Basas Åkte runt någon timme innan jag stannar och kastar lite vid en risvåle bara för att få röra lite på mig, började bli lite småkallt när man bara sitter still. Vid vålen var det dock stendött så jag beger mig tillbaka ut på det djupare vattnet. Låter Miekowobblern sitta kvar men byter ut spöt med Westin mot ett lättare och kör med den gamle trotjänaren Rapala Rattlin' Rap på det. Hinner inte ens få ut båda spöna förrän det hugger till bra på Rattlin', tyvärr är jag ju upptagen med att göra klart det andra spöt så sumpar mothugget och fisken kliver av efter ett par ruskningar på huvudet.

Som tur är får jag ett försiktigt hugg på Mieko Basas några minuter senare och nu sitter mothugget eftersom det är det spö jag har i handen, "bonntrolling" är det ju som gäller. Gäddan bjuder på ett par rejäla rusningar och jag blir riktigt förvånad när jag får in henne till båten och ser att hon har hela wobblern nere i käften, med tanke på det försiktiga hugget hade jag räknat med en lätt avkrokning. Men så var icke fallet, fick bli lipgrip och lirka ut en trekrok bakvägen och klippa den innan hon var fri. Lät henne vila upp sig i håven innan jag väger och mäter henne till 4,45kg samt 88cm. När jag tagit en bild och släpper ned henne i vattnet simmar hon iväg direkt, riktigt kul att se.
Jag kör ett par rundor till innan jag byter till andra delen av sjön, kör på samma beten där och efter cirka trettio minuter har jag ett rejält hugg på Miekon igen. Gör ett halvtaskigt mothugg med ankarhandskar på innan jag kastar av dom och börjar veva. Riktigt bra kämparglöd i denna madam och hon bjuder på flera rusningar. När hon kommer upp till ytan ett par meter från båten ser jag att det handlar om ungefär samma storlek som den förra men tyvärr blir hon aldrig vägd då hon i nästa rusning ruskar sig fri. Riktigt surt eftersom det mycket väl hade kunnat vara ett PB. Men det är väl bara att bryta ihop och komma igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar