lördag 12 november 2011

Fiske i minusgrader.

Idag var det tredje dagen i rad det vankades fiske för min del. I Torsdags var jag på Bredsjön med magert resultat, 4 smågäddor med topp på kanske 1,5kg. Igår var det Storsjön som stod på schemat men där blev resultat om möjligt ännu sämre med endast en lite snipa på 4 timmars slit. Så mina förhoppningar för dagen var väl inte de bästa men skulle ju i alla fall slippa vara själv då Daniel skulle göra mig sällskap.

Vi kom till Bredsjön runt halv elva, termometern i bilen visade en utetemperatur på -2 och dimman låg tät över sjön, inte de bästa förutsättningarna för gäddfiske kanske. Men skam den som ger sig, man måste ju passa på såhär i slutet av säsongen. Isarna kan ju komma och förstöra det roliga när som helst nu känns det som.
Vi började med vår vanliga repa längs vassen men där kammade vi noll så vi körde några kast vid ett parti med lite stenar men även där var det dött. Hällde upp kaffe och började ro drag ut mot djupare vatten och jag hann inte ens ta första klunken förrän en gädda har huggit på min Rattlin' Rap. Kämpade på ganska bra för att vara så liten, vägde kanske 1,5 kg. Vi fortsatte mot djupet men det blev inga fler gäddor där.

Kom så småningom fram till en risvåle som ligger i anslutning till vassen. På sista tiden har fisket där varit riktigt dåligt men vi gav det en chans. Och tur var väl det för efter några kast får jag ett rejält slakhugg på min Zam Papegoj med guldtail. Mothugget sitter bra men blir dock ingen vidare fight då den högg ganska nära båten så tror inte gäddan förstod vad som hänt förrän Daniel håvat henne. Tar några bilder, väger och mäter henne till 4,65kg  samt 86cm. Var nog inte länge sen hon käkade för hon var ganska rund om magen. Nöter ett tag till på samma ställa utan kontakt. Tog lite rast och käkade korv med bröd som Daniel hade med sig. Riktigt fint med varmt käk på sjön för en gångs skull!


När vi åker vidare drar vi först ännu en repa på djupet men utan resultat så det blir några ankringar intill vassen igen. Daniel plockar en gädda runt kilot på sin Alien Eel medan jag inte får något alls. Ankrar på ett par ställen till och Daniel plockar ännu ett par mindre gäddor på ålen. Tillslut hamnar vi på stället jag fick dagens största gädda på igen men någon mer fisk blir det då inte. Däremot sätter jag en jigg i en pinne och Daniel följer mitt initiativ och sätter fast sin Alien Eel i en annan pinne. Efter det börjar kylan göra sig påmind och vi drar oss hemåt. Får väl sammanfattas som en förhållandevis lyckad dag på sjön ändå trots att isen i spöringarna ställde till en del problem till och från.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar