tisdag 1 november 2011

Flötestrolling och nytt PB!

För oss har det fantastiska höstfisket hittills bara vart en myt. Stora gäddor i mängder är då ingenting vi har fått uppleva. Idag var jag och Sebbe ute på ett flötestrollingpass och det mytomsbundna höstfisket är fortfarande bara en myt. En fin gädda fick vi dock.


Gäddan kände för att ställa till med
 bråk i båten, mitt ansiktsutryck
berättar vad jag tyckte om den saken.  
Klockan 10:00 gick tåget. Det var mitt första försök på flötestrolling. Sebbe som är teamets materialare  fick såklart låna ut tackel, flöte och stå för betesfisken. På gäddans meny stod för dagen sill och vi tacklade ett spö med en hel sill och delade en till de två övriga. Sebbe som vart ut på ett par pass innan sa att han endast fått fisk på huvuddelen, och den gav han kamratligt bort till mig. Vädret var lovande, mulet, 11 grader i luften, sydvästlig vind och runt 7 grader i vattnet. Vi la ut våra spön och började fiska av den förutbestämda sträckan. Efter första kaffekoppen började min lina löpa ut. Jag öppnade bygeln, drog åt bromsen och fällde den igen tillsammans med ett kraftig mothugg. Yes, den satt och den kändes tung. Den fightades på riktigt bra och jag sa till Sebbe under drillningen att det mycket möjligt kunde vara ett PB. Väl inne vid båten blev jag mer spektisk till om det verkligen var ett PB, Sebbe verkade dock ganska säker på att den var större än min 5,5 som jag hade sen tidigare. Det kändes helt okej ändå att Sebbe hade rätt, madammen vägde 6,7 kg och var 96 cm lång. en riktigt fin fisk i våran bok även om det hade vart kul med en 100 klubbare. Releasen gick också utmärkt och hon simmade snabbt och problemfritt ner i djupet igen.

En bra start minsann, hur gick fortsättningen då ? Jo, det kan jag tala om, det gick skit. Vi fortsatte nöta på men vi fick nöja oss med en fisk och ett hugg dessutom.  Noterbart var just det att hugget kom på delen med huvudet av den delade sillen, den delen som Sebbe framhöll som den fördelaktiga delen. Nu har då inte vi fångat tillräckligt med fiskar på flötestrolling men kan det finnas någon sanning i det eller handlar det om slumpen som i så mycket annat?

2 kommentarer: