fredag 17 juni 2011

Fint väder med godkänt fiske.

Jag och Daniel var ut en sväng på Bredsjön igår på eftermiddagen. Vädret var riktigt bra, runt 18 grader och nästan vindstilla. Kanske inte optimalt för fisket såklart men med de senaste turernas vindbyar från helvetet färskt i minnet kändes det riktigt bra. Det tog ett tag innan vi hade någon kontakt, som vanligt åkte vi till vänster från bryggan för att glida förbi stället där Daniel tog sina fina gäddor förut. Men där var det då helt dött. Ankrade upp på ett ställe med mycket näckrosor och körde lite med grodorna men förutom ett missat hugg på Daniels groda hände inte mycket där heller.

Drog oss ut på djupare vatten och körde lite dragrodd och där kunde Daniel plocka två smågäddor. Kul att veta att någon var hemma i alla fall. Körde vidare till grundet där de randiga rovriddarna brukar vara i stöten på sommaren men de verkade vara lite halvslöa denna kväll. Daniel hade hugg på sin Frenzy Popper och jag på min shadjigg från Relax men båda fiskarna släppte ganska omgående. 

Vi åkte vidare och kom så småningom till ännu ett ställe med mycket näckrosor men längst inne mot land var det en fri vattenyta på cirka två kvadratmeter. Kastade in min groda där för att sedan spinna den vidare över alla näckrosorna men innan den hann fram till växtligheten attackerade en gädda betet men missade. Samma sak upprepades tre gånger till, killerfrog är inte direkt optimal när det kommer till bra krokningar. Jag kör då ett taktiskt byte till Spook och tänker att om den inte hugger innan näckrosorna är det bara att försöka rycka den över all växtlighet. Som tur är hugger gäddan precis i slutet av det öppna vattnet med en problemfylld drillning bland näckrosorna som följd. Även den en liten gädda under kilot men det är ju så roligt med ythugg! Daniel tog även han en till gädda på samma ställe och i ungefär samma storlek, tror det var på en Bomber.

Åkte en bit längre bort och gjorde kvällens sista ankring. Jag kastar in min Soft 4Play 19 en halvmeter in i vassen av misstag men kan rycka ut den utan problem. Direkt när den kommer ut i det fria vattnet hugger en mindre gädda och när jag håller på att kroka av den tar Daniel kvällens största gädda på sin Soft 4Play 13. Absolut ingen jätte med sina 1,7kg men den bjöd på en skaplig fight med flera roliga luftfärder. Det var även hans första fisk på det betet och fler lär det inte bli på just det eftersom gäddan bet av svansen medan den fortfarande var i vattnet. Annars hade man säkert kunnat limma på den igen bara. Efter det drog vi oss tillbaka mot bryggan och fick ännu ett par smågäddor på vägen dit. Tror totalen för eftermiddagen blev nio gäddor och Daniel tog majoriteten av dom. Devisen stort bete är lika med stor fisk börjar göra så jag kommer efter i antal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar