söndag 26 juni 2011

Heldag på Bredsjön.

Klockan elva drog jag och Daniel till Bredsjön för lite fiske. Började som vanligt att åka längs vassen där Daniel fick sina fina gäddor förut men ännu en gång blev det bom just där så nu får vi nog ta och strunta i den vassen, i alla fall för ett tag. Kom fram till ett ställe med lite stenar där jag fick en liten gädda på spinnerbait sist och det dröjde inte länge förrän jag tog en liten rackare på samma spinnerbait just där. Förutom den fisken verkade det dock ganska dött så vi drog vidare. Daniel fick upp en minimal snipa på sin Rattlin Rap som han haft en del framgång med på sistone.

Vi ankrade upp vid det klassiska grundet där vi brukar kunna plocka fina borrar på ytbeten om somrarna men idag var det tyvärr heldött. Flyttade oss då några hundra meter till en risvåle intill en vass och där fick jag en mindre gädda på min Relax Shadjigg, tyvärr bet han av paddeln på den så den blev förpassad till de sälla jaktmarkerna. Jiggen alltså, gäddan fick simma vidare såklart.

Drog vidare till ett ställe där vi jämt fått fisk senaste turerna och så även idag. Daniel tog ett par fina borrar på runt fyra hekto på Super Spook samt på ett Bass Pro Xps Crankbait. Jag blev utan borrar men lyckades ta en gädda på Soft 4 Play 13 med Lipscull. Självklart lyckades pinnen gå ur jiggen lite och därmed försvann jiggen ner i djupet. Tycker Savage Gear kunde ha fixat det lite smartare, men det är klart att desto fler jiggar man tappar på det sättet ju fler måste man köpa för att ersätta dom.

Sen blev det lite nötande i en vik med mycket näckrosor så jag körde ganska hårt med M/G spinnerbait och fick en gädda på det. Samma sak för Daniel som också plockade en gädda på sitt spinnerbait från Strike King. Jag fick också en liten gädda på min nyinköpta Svartzonker McTail som jag riggat med paddel. Rör sig riktigt fint i vattnet och fångar ju bevisligen fisk också. Ankrar upp på ytterligare ett par ställen och drar några smågäddor till, tyvärr ingen storlek på gäddorna idag heller. Den största och den enda som vägdes visade hela 1,62kg på vågen...

När vi var på väg till bryggan igen beslutade vi oss för att göra ännu ett försök till att lura någon abborre och stannade därmed vid den djupaste risvålen i sjön. Jag körde med en abborrfärgad Soft 4Play 13 med lipscull och i första eller andra kastet sög det till rejält i grejerna ganska nära båten. Några kraftiga ryck får mig att misstänka abborre men då jag blivit lurad på samma sätt tidigare under dagen håller jag tyst. När den sen bryter ytan några meter från båten ser jag att det är en fin abborre och säger åt Daniel att ta håven. Kommer in till båten ganska odramatiskt och Daniel håvar den som han inte gjort annat. Vågen stannar på 0,86kg och längden mäts till 41cm. Därmed årsbästa på abborre för min del men förhoppningsvis (givetvis) ska det förbättras snart då de varma kvällarna med fina popperborrar kommer allt närmare!

Allt som allt var det en riktigt rolig fisketur idag. Hade ett par regnskurar men det var inte så farligt och på slutet blev det faktiskt riktigt varmt när solen höll sig framme lite längre. Nu börjar ny period på jobbet men förhoppningsvis hinner vi ut en sväng på tisdag eftermiddag efter de sega förmiddagsskiften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar