fredag 13 juli 2012

Stor abborre på mete.

Dåligt med aktivitet här på bloggen sista tiden, det har nog fiskats lite mindre än vanligt och de fisketurer man  kommit ut på har inte genererat något att skriva om heller. Igår hörde Kalle av sig mot kvällen och frågade om jag inte var sugen på lite fiske och givetvis var jag det. Så vi packade bilen och drog iväg mot Bredsjön med regnet smattrande mot rutan. Väl framme vid sjön var regnet borta och vi fick faktiskt några timmar sol, inte något som hör till vanligheterna denna pissiga sommar.

Planen för kvällen var i alla fall mete med betesfisk och vi drog direkt till mörtstugan vi lagt ner dagen före. Den enda inneboende i den var tyvärr en gädda på runt kilot som säkert kalasat på de mörtar som funnits där i tidigare. Vi kastade ur gäddan och flyttade mörtstugan en bit med förhoppningen om att vi kanske kunde få ett par att meta med i alla fall. Medan vi väntade på betesfisk körde vi lite dragrodd utan några resultat förutom ett missat hugg för Kalle. Vi körde även några kast vid ett annat ställe som brukar leverera någon mindre gädda i alla fall men det var helt dött. Efter en välbehövlig fikapaus började vi röra oss tillbaka mot startområdet. När vi kom tillbaka till mörtstugan ett par timmar efter vi kastat ur gäddan var den fortfarande helt tom så vi gav upp på mörtarna och tänkte försöka jigga upp några småborrar till bete istället.

Sagt och gjort så drar vi till risvålen som brukar leverera men förutom en skaplig abborre på runt halvkilot för Kalle var det ganska dött där så vi drog vidare till grundet. Där var det i alla fall lite bättre fart på de små och jag lyckas få upp några mindre abborrar som passade bra till betesfisk. Kalle tacklade sitt mete direkt medan jag fortsatte nöta dropshot och efter ett tag får jag en lite bättre fisk, en abborre som kan ha varit strax under halvkilot men han skakar sig loss alldeles vid båtkanten. Vi byter ställe och här dröjer det inte länge förrän vi hör ett "plopp" och när vi kollar efter Kalles flöte är det spårlöst försvunnet. Han väntar några sekunder, vevar upp slaklinan och smackar på ett klockrent mothugg. Fisken bjuder på bra motstånd och vi tror först det är en gädda men när den närmar sig båten ser Kalle att det är en riktigt fin abborre så jag får tag på håven och landar den utan några problem. Besten väger in på 1.1 kg och mäter 44 cm, nytt PB! Efter några snabba kort får den givetvis simma tillbaka ner i djupet igen.

Efter detta gjorde jag i ordning mitt tackel också och kastade ut. Medan vi hade två spön med mete ute fortsatte vi nöta med dropshot och annat. När jag står och vevar hem mitt dropshot ser jag hur mitt flöte bestämt dras under ytan så jag byter spö och väntar ett par sekunder innan jag kör mothugget. Fisken sitter men det visar sig bara vara en mindre gädda. Inte lika imponerande som Kalles abborre direkt men det är inte mycket som slår spänningen när man ser flötet dras under ytan och man inte har en aning om varesig art på fisken eller storlek. Vi är ute ett par timmar till men det är rätt segt på fiskefronten och det enda som händer är att Kalle får ännu ett napp på metet. Tyvärr släpper den halvvägs in till båten och betesfisken hade inga bitmärken heller så det ganska troligt att det var ännu en fin abborre som varit där och smakat lite. Vi plockar ihop allt förutom spöna som är riggade för mete och kör lite flötestrolling till bryggan. Jag lyckas sylta till mothugget på ett hugg men annars så händer inte så mycket mer. Blir helt klart att prova mete med betesfisk fler gånger i sommar!