söndag 8 april 2012

Årets första kilosborre.

I dag var det så dags för fiske på Bredsjön igen. Daniel har gått och blivit sjuk så det var bara jag och Kalle. Tog en rejäl sovmorgon och kom ut på sjön först runt tolvtiden. Väderprognosen hade lovat mindre vind än igår men det var då snarare tvärtom för det blåste som fan emellanåt så det var ingen värme att tala. Det började i alla fall skapligt när Kalle krokade en gädda runt kilot ganska snabbt på Westin Shallow Runner och inte långt efter fick han ett riktigt karatehugg. Tyvärr stannade gäddan endast kvar på kroken tillräckligt länge för att Kalle skulle veta att det var skaplig storlek på den, riktigt surt att den lyckades ta sig loss.

Efter de två kontakterna på kort tid följde en lång tid utan fisk. Jag hade ett par hugg inne i en vik men inget jag lyckades kroka. Beslutade oss efter ett tag för att fiska vid en av sjöns många risvålar. Vi körde med ett par shadjiggar runt 10cm och Kalle krokade ganska snabbt en mindre abborre på runt hektot. Efter plockar jag en gädda runt kilot och sen tar Kalle ännu en gädda om än något mindre. Sedan bommar vi en varsin gädda på samma ställe innan vi flyttar in i en vik för att få lite skydd mot vinden. Inte så mycket som ett hugg där inne och vi bestämmer oss för att ge upp för dagen och börjar ro drag mot bryggan. Jag kör på min Onduspoon och ganska snabbt får jag ett skapligt hugg, tänker att det är ännu en liten gädda men när den kommer in till båten ser vi att det är en riktigt fin abborre. Krokas av, vägs och mäts till 1,20 kg samt 43 cm innan den fick sin frihet åter.



Ganska fet abborre som nog inte har allt för långt kvar till lek. Riktigt trevlig fångst som fick avsluta en annars rätt dålig fiskedag, får hoppas på bättre drag nästa gång (pun intended).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar