lördag 24 september 2011

Hösten är här och tiden för gäddfiske är inne!

Hösten är på väg att ta oss med stormsteg. Vinden blir allt kallare, träden tappar sina lov och vattentemperaturen sjunker mer och mer. För varje dag som går ökar förhoppningarna om ett bra gäddfiske. Jag och Sebbe drog därför ut för att försöka oss på att fånga den beryktade höstgäddan. Den var en solig dag med en hel del vind och en vattentemperatur runt 14 grader. Det kändes på förhand som hyfsat bra förutsättningar för ett bra gäddfiske. Vattnet för dagen var Storsjön, ett vatten vi inte fiskat tillräckligt i för att behärska. Det var kanske därför som förväntningarna ganska snabbt grusades. Efter ett antal ankringar hade vi kammat noll. Vi hade heller inte ens sett några tendenser till fisk. Inga hugg, inga stora eller för den delen betesfisk på lodet. Det var bara det medtagna kaffet och köttbullsmackor som höll modet uppe. Vinden var stundtals så pass kraftig att den skapade problem för oss. Ankaret orkade inte hålla oss på plats och vi drev allt för snabbt in mot land för att ha en möjlighet att fiska av vassarna. Vi beslöt oss därför för att ta oss in i en vik för att skydda oss mot den värsta blåsten.

I viken kom i alla fall dagens första gädda. Ett litet exemplar som inte kunde motstå att smaka på en relax jigg.  Vi fortsatte att gneta på och ett par ankringar senare lyckades jag kroka en abborre på 0,56 kg på en spinnerbait. Kort därefter beslöt vi oss för att prova lyckan på den andra sidan av viken. I förflyttningen fick jag ett riktigt aggressivt hugg på mitt spö. Yes, äntligen ett hugg som liknade något. Fisken kändes stark och fightades på bra. Jag sa till Sebbe att det säkert kunde vara en gädda i 5 kgs klassen. Fisken var dock blyg och ville inte visa sig. Efter en stunds kamp fick jag i alla fall upp den i vattnet så att jag skymtade den innan den försvann ner under båten igen. Någon gädda var det då bestämt inte. Det var en ljusare fisk som stack iväg med min Clackin' rap i mungipan. Min första tanke var att det kanske var en gös. Men det stämde inte riktigt det heller. Då slog det mig. Det måste vara en asp. Mycket riktigt efter lite mer fight hade jag mitt livs första asp i båten. Den vägde in på 4,8 kg och var en riktigt trevlig fisk att drilla. Så fort jag fick ner huvudet på den i vattnet vid tillbakasättningen visade den också att den ville iväg med bestämda och starka ryck. En kraft full fisk och efter att jag fick känna på den några sekunder i vattnet stack den ner i djupet.

Dagen var efter det i alla fall räddad. Vi tog ett par små gäddor till innan vi bestämde oss för att det nog var dags att packa ihop för dagen. Gäddfesten uteblev och känslan var att vi gick direkt på efterfesten. Det vart i alla fall en trevlig bonusfisk. Det är alltid roligt att ta en ny art och framför allt när den bjuder på en riktigt bra fight. Gårdagens rykten var att Sebbe och Kalle skulle ut på bredsjön idag,  så det kanske kommer ytterligare en till rapport under dagen. Skitfiske på er grabbar!